Za vlakovými příběhy Švýcarska s Petrem Čermákem

Termín: 29.4.2026 - 3.5.2026
Počet volných míst: 12
Rozpočet: bude upřesněn

Připravili jsme výpravu (nejen) pro všechny vlakové fandy a nadšence, během které se budeme toulat po Švýcarsku. Navštívíme nejen řadu krásných míst, kterými Švýcarsko oplývá, ale především si vychutnáme luxus cestování hromadnou dopravou. Od vlaků po parníky a lanovky, kterými je Švýcarsko proslulé, tím pádem v přísně ekologickém duchu:) Díky tomu, že zde vše šlape jako proslulé švýcarské hodinky, tak nám ani nepřipadne, že zde potřebujeme autobus.

Naším průvodcem bude Petr Čermák, autor řady švýcarských bedekrů a vášnivý železniční cestovatel, který nám ukáže, že zde více než kde jinde platí, že „i cesta může být cíl“.

Počítejte prosím s možností dílčích úprav denního programu podle počasí, případných dopravních omezení a dalších nepředvídatelných okolností.

Děkujeme za fotografické materiály www.swiss-image.ch a autorům: Roland a Andreas Gerth, Dominik Baur, Marcus Gryger, Markus Buehler, Christian Perret, Ivo Scholz, Toni Mohr, Lorenzo Riva a Andrea Badrutt.

Itinerář výpravy

Po ranním příletu do Švýcarska nasedneme přímo na letišti do vlaku a vydáme se na první putování nejobdivovanějšími železnicemi světa. Nejprve rychlíkem podél blankytných vod Curyšského a Walenského jezera, poté vinicemi v kraji švýcarské národní hrdinky Heidi – děvčátka z hor do Landquartu, kde přesedneme na horské úzkokolejky Rhétských drah. Přes oblíbené rekreační středisko britské královské rodiny Klosters, okolo Švýcarského národního parku v Zernez a nádherným Engadinským údolím dojedeme do našeho prvního alpského cíle. Podle letového řádu případně možnost večerní krátké prohlídky nedalekého Svatého Mořice.

1. noc

Společně si do sytosti během nabitého dne užijeme dechberoucí horské úzkokolejky RhB. Navštívíme největší šlágry trati zapsané v seznamu UNESCO: nejprve se z Pontresiny vydáme do průsmyku Bernina (2 253 m n. m.), nahlédneme i kousek za něj na „italskou“ stranu hor. Odpoledne se vydáme po památeční albulské dráze a přes světoznámý obloukový Landwasser viadukt z hor do údolí. A to pořád nebude vše. Nakonec nasedneme do poštovního autobusu, kterým se po vyhlídkové horské silnici dovezeme do hlavního města „italského“ kantonu Ticino, pevnostního sídla Bellinzona, jehož pýchou jsou tři staleté hrady ze seznamu UNESCO. Vystoupíme večer ještě na hradby, nebo navštívíme dokonce krátce pobřeží Luganského jezera?

2. noc – Bellinzona

Nejkrásnější rychlíková železnice světa bude šlágrem třetího dne našeho vlakového putování Alpami. Po staleté Gotthardské dráze, obestřené legendami jakož i takřka neuvěřitelnými (a přece skutečnými) příběhy, dojedeme exkluzivním panoramatickým vlakem 1. třídy z Bellinzony k Luzernskému jezeru. V poledne se nalodíme na parník a poplujeme divukrásným krajem švýcarského národního hrdiny Wilhelma Tella. Poté vyjedeme lanovkou nebo zubačkou k vybranému wellness hotelu a můžete relaxovat v teplé vodě, nebo podle počasí a nálady lze podniknout kratší vyhlídkovou vycházku. 3. noc  – okolí Luzernu v horách

Dnes se přesuneme do Luzernu, nejkrásnějšího švýcarského města, které představuje jakýsi etalon alpského ráje: užijeme si tam na jednom místě hory, vodu a samozřejmě i železnice, jelikož ve městě se nachází nejnavštěvovanější švýcarské muzeum Verkehrshaus (Dům dopravy), jehož pilířem jsou – jak jinak – nesmírně bohaté a ohromně pestré železniční expozice. Tady lze virtuálně řídit vlak, ohmatat si nejdelší železniční tunel světa, obdivovat ikonické švýcarské lokomotivy typu krokodýl…Kdo nebude chtít do muzea, může si prohlédnout historické památky, projít se po Kapličkovém mostě nebo se vydat na městské hradby Museggmauer s devíti věžemi. V podvečer vyjedeme na dračí skálu Pilatus nad Luzernem, kde strávíme noc.

4. noc – Pilatus Kulm

Bude nám přát počasí a přivstaneme si ráno na čarokrásný východ slunce nad Švýcarskem? Zažijeme nezapomenutelné setkání se sošnými kozorožci na ranní pastvě? Ať tak či onak, po bohaté alpské snídani pojedeme nejstrmější železnicí světa z vrcholu Pilatusu (sklon kolejí až 48 % bez lana!) k jezeru do údolí, kde přesedneme na vlak do velehorského kantonu Wallis s desítkami čtyřtisícových vrcholů a spoustou ledovců, z nichž zdejší farmáři svádějí tající vodu do údolí pomocí „švýcarských levád“ zvaných suonen. Vypravíme se na krátkou pěší obhlídku suonen do jižních strání nad Vispem a navečer vyjedeme nádhernou horskou úzkokolejkou na úpatí Matterhornu do Zermattu, který je kromě blízkosti Matterhornu proslavený také tím, že tam nesmějí automobily. Všichni motorizovaní návštěvníci musí zanechat auto na rozsáhlém krytém parkovišti v Täschi a do Zermattu pak dojet vlakem, stejně jako my.

5. noc – Zermatt

Poslední alpský den strávíme pod nejfotografovanější skálou světa Matterhornem. Dovolí nám počasí také pořídit památeční snímky vycházejícího slunce na východní stěně skály? Spatříme „matterhornskou galerii“ během jízdy ozubnicovou vysokohorskou železnicí na Gornergrat (3 089 m n. m.) či raději nejvyšší lanovkou Evropy na Klein Matterhorn (3 883 m n. m.)? Nebo bude cílem muzeum dobývání Matterhornu, kde je obřadně vystavené přetržené lano z tragické výpravy prvních dobyvatelů slavné kóty 4 478 m n. m.? V Zermattu si každý zvolí samostatný program podle osobních preferencí. Odpoledne se vlakem vydáme vstříc letišti v Curychu a večer odletíme zpět do Prahy.