Velké železniční putování za tajemstvími Švýcarska s Petrem Čermákem
Termín: 21.9.2019 - 28.9.2019
Počet volných míst: 0
Rozpočet: 67 500 Kč
Připravili jsme výpravu (nejen) pro všechny vlakové fandy a nadšence, během které se budeme toulat po Švýcarsku. Navštívíme nejen řadu krásných míst, kterými Švýcarsko oplývá, ale především si vychutnáme luxus cestování hromadnou dopravou. Od vlaků po parníky a lanovky, kterými je Švýcarsko proslulé, tím pádem v přísně ekologickém duchu:) Díky tomu, že zde vše šlape jako proslulé švýcarské hodinky, tak nám ani nepřipadne, že zde potřebujeme autobus. Navíc si užijeme „luxusu 1.třídy“ a tak budeme „šněrovat“ zemí v maximálním pohodlí.
Naším průvodcem bude Petr Čermák, autor řady švýcarských bedekrů a vášnivý železniční cestovatel, který nám ukáže, že zde více než kde jinde platí, že „i cesta může být cíl“.
Počítejte prosím s možností dílčích úprav denního programu podle počasí, případných dopravních omezení a dalších nepředvídatelných okolností.
Děkujeme za fotografické materiály www.swiss-image.ch a autorům: Roland a Andreas Gerth, Dominik Baur, Marcus Gryger, Markus Buehler, Christian Perret, Ivo Scholz, Toni Mohr, Lorenzo Riva a Andrea Badrutt.
Itinerář výpravy
Po příletu do Švýcarska nasedneme ihned do vlaku a vydáme se na první putování nejobdivovanějšími železnicemi světa. Nejprve rychlíkem podél blankytných vod Curyšského a Walenského jezera, poté vinicemi v kraji švýcarské národní hrdinky Heidi – děvčátka z hor do Landquartu, kde přesedneme na horské úzkokolejky Rhétských drah.
Přes oblíbené rekreační středisko britské královské rodiny Klosters, okolo Švýcarského národního parku v Zernez a nádherným Engadinským údolím dojedeme do našeho prvního alpského cíle v Pontresině. Podle letového řádu případně možnost večerní krátké prohlídky nedalekého Svatého Mořice.
1. noc – Pontresina
Společně si do sytosti během nabitého dne užijeme dechberoucí horské úzkokolejky RhB. Navštívíme největší šlágry trati zapsané v seznamu UNESCO: nejprve se z Pontresiny vydáme do průsmyku Bernina (2 253 m n. m.), nahlédneme i kousek za něj na „italskou“ stranu hor, kde podnikneme krátkou vycházku po stopách ledovců v okolí dráhy.
Odpoledne se vrátíme zpět do německy hovořící části Graubündenu a vydáme se po památeční albulské dráze a přes světoznámý obloukový Landwasser viadukt z hor do údolí. A to pořád nebude vše. Nakonec nasedneme do poštovního autobusu, kterým se po vyhlídkové horské silnici dovezeme do hlavního města „italského“ kantonu Ticino, pevnostního sídla Bellinzona, jehož pýchou jsou tři staleté hrady ze seznamu UNESCO.
Vystoupíme večer ještě na hradby?
2. noc – Bellinzona
Nejkrásnější rychlíková železnice světa bude šlágrem třetího dne našeho vlakového putování Alpami.
Po staleté Gotthardské dráze, obestřené legendami jakož i takřka neuvěřitelnými (a přece skutečnými) příběhy, dojedeme exkluzivním panoramatickým vlakem 1. třídy z Bellinzony k Luzernskému jezeru.
V poledne se nalodíme na parník a poplujeme divukrásným krajem švýcarského národního hrdiny Wilhelma Tella na úpatí Rigi, považované ve Švýcarsku za královnu hor. Po jejím úbočí šplhá od jezera nejstarší zubačka Evropy, kterou se vyvezeme do vyhlídkových lázní Rigi Kaltbad, kde na náramné vyhlídce přenocujeme. Podle počasí a nálady můžeme na hoře podniknout kratší vyhlídkovou vycházku.
3. noc – Rigi
Před odjezdem z Rigi si ještě dopřejeme alpské vyhlídkové lázně, ráno vyhrazené jen a pouze hotelovým hostům. Poté se přesuneme do Luzernu, nejkrásnějšího švýcarského města, které představuje jakýsi etalon alpského ráje: užijeme si tam na jednom místě hory, vodu a samozřejmě i železnice, jelikož ve městě se nachází nejnavštěvovanější švýcarské muzeum Verkehrshaus (Dům dopravy), jehož pilířem jsou – jak jinak – nesmírně bohaté a ohromně pestré železniční expozice. Tady lze virtuálně řídit vlak, ohmatat si nejdelší železniční tunel světa, obdivovat ikonické švýcarské lokomotivy typu krokodýl…Kdo nebude chtít do muzea, může si prohlédnout historické památky, projít se po Kapličkovém mostě nebo se vydat na hradby Museggmaue s devíti věžemi.
V podvečer vyjedeme na dračí skálu Pilatus nad Luzernem, kde strávíme noc. https://www.pilatus.ch/#…
4. noc – Pilatus
Bude nám přát počasí a přivstaneme si ráno na čarokrásný východ slunce nad Švýcarskem? Zažijeme nezapomenutelné setkání se sošnými kozorožci na ranní pastvě? Ať tak či onak, po bohaté alpské snídani pojedeme nejstrmější železnicí světa z vrcholu Pilatusu (sklon kolejí až 48 % bez lana!) k jezeru do údolí, kde přesedneme na moderní jezerní úzkokolejku a přes průsmyk Brünig se přehoupneme do bernského kantonu v okolí Interlakenu.
Rychlíky pak přisvištíme až do velehorského kantonu Wallis s desítkami čtyřtisícových vrcholů a spoustou ledovců, z nichž zdejší farmáři svádějí tající vodu do údolí pomocí „švýcarských levád“ zvaných suonen. Vypravíme se na krátkou pěší obhlídku suonen do jižních strání nad Vispem a navečer vyjedeme nádhernou horskou úzkokolejkou na úpatí Matterhornu do Zermattu, který je kromě blízkosti Matterhornu proslavený také tím, že tam nesmějí automobily. Všichni motorizovaní návštěvníci musí zanechat auto na rozsáhlém krytém parkovišti v Täschi a do Zermattu pak dojet vlakem, stejně jako my.
5. noc – Zermatt
Oddechový alpský den strávíme pod nejfotografovanější skálou světa Matterhornem. Dovolí nám počasí také pořídit památeční snímky vycházejícího slunce na východní stěně skály? Spatříme „matterhornskou galerii“ během jízdy ozubnicovou vysokohorskou železnicí na Gornergrat (3 089 m n. m.) či raději nejvyšší lanovkou Evropy na Klein Matterhorn (3 883 m n. m.)? Nebo bude cílem muzeum dobývání Matterhornu, kde je obřadně vystavené přetržené lano z tragické výpravy prvních dobyvatelů slavné kóty 4 478 m n. m.? V Zermattu si každý zvolí samostatný program podle osobních preferencí.
Poznámka: v ceně nejsou zahrnuty vstupy ani lanovky v Zermattu – hradí si každý dle vlastního uvážení.
6. noc – Zermatt
Předposlední den našeho velkého železničního putování za tajemstvím Švýcarska se pokusíme o výstup k nejdelšímu lanovému mostu světa. Stavba dlouhá 494 metrů visi v horách nad Randou cestou z Zermattu. Převýšení během zhruba tříhodinového pěšího okruhu dosahuje nejméně 600 metrů; kdo se na výstup nebude cítit, může pobýt o pár hodin déle v Zermattu.
Odpoledne opět společně nastoupíme do vlaku a přesuneme se k Ženevskému jezeru. Zastavíme se na nevšední prohlídce ikonického vodního hradu Chillon, kde mohou návštěvníci korzovat zcela podle libosti. Poté si prohlédneme přepychové letovisko Montreux se sochou světoznámého zpěváka Freddieho Mercuryho, který si právě poklidné Montreux zamiloval na sklonku svého rozpustilého života.
7. noc – Lausanne nebo Montreux
Lausanne je zajímavé jednak pamětihodnostmi, dále překrásným výhledem na jezero a na Alpy, jezdí tu taky v překvapivě kopcovitém terénu moderní metro bez strojvůdců, ovšem většina turistů sem míří za „sportem“, byť pasivním. Sídlí tu Mezinárodní olympijský výbor a zdejší Olympijské muzeum v parku u jezera je přehlídkou zajímavostí a artefaktů přímo od sportovců – zaujme i totální nesportovce. Můžete spatřit opravdovou tretru Emila Zátopka i zlatý český hokejový dres z Nagana, ale také všechny olympijské pochodně použité v dějinách her, anebo si můžete virtuálně zazávodit s fenomenálním sprinterem Usainem Boltem. Troufnete si?
Krátká prohlídka pobřeží švýcarské riviéry bude naší rozlučkou se Švýcarskem, po poledni už se přesuneme na letiště do Curychu a odletíme zpět do Prahy.
Rozpočet zahrnuje:
- Zpáteční letenku Praha – Zurich včetně letištních tax, vystavovacích poplatků (letecká společnost bude upřesněna cca 3 měsíce před odletem dle aktuálních letových řádů pro podzim roku 2019)
- 1 zapsané zavazadlo (kufr) do podpalubí
- 7× ubytování v prověřených 3* hotelech
- 7× snídaně
- 7× večeře v hotelu nebo v místní restauraci
- 7× místní turistický poplatek
- 8 denní Swiss Travel pass pro cestování železnicí v 1. třídě
- Jízdenku včetně rezervace 1. třídou v Gotthardském panoramatickém vlaku
- Plavbu parníkem po Luzernském jezeře
- Zubačku na Rigi
- Nejstrmější železniční trať světa na Pilatus
- Vstupné na hrad Chillon
- Vstupné do Olympijského muzea
- Služby průvodce Petra Čermáka
- Setkání před výpravou
- Setkání po návratu z výpravy
- Pojištění zájezdu podle zákona 159/99 Sb.
Rozpočet nezahrnuje:
- Obědy
- Vstupné do muzea v Luzernu (dle zájmu účastníků, vstupné 16 CHF)
- Vstupné, lanovky a jiný program v Zermattu (dle zájmu účastníků)
- Další aktivity, vstupné nezahrnuté v programu
- Útrata osobní povahy (minibary apod.)
- Cestovní pojištění
- Pojištění storna zájezdu
Možno připlatit:
- Cestovní pojištění Sbaleno do Evropy/ za Poznáním bez spoluúčasti na 6–10 dní – 510 Kč
- Cestovní pojištění Sbaleno do do Evropy/ za Poznáním na 6–10 dní– 820 Kč – senior (nad 70 let)
- Pojištění storna cesty (spoluúčast 20%) – 2 025 Kč/os. ve 2lůžk.pokoji (cena storna platná jen při kombinaci s cestovním pojištěním – 3% z ceny zájezdu)
- Příplatek za 1lůžkový pokoj – 8 000 Kč
Další informace:
- Předpokládaný počet účastníků akce: přibližně 12–15 osob.
- Zájezd se uskuteční při min. počtu 12 osob.
- Potvrzení realizace akce obdržíte nejpozději 60 dní před začátkem akce.
- Pro vstup a pobyt ve Švýcarsku stačí českým občanům platný cestovní pas ČR nebo platný občanský průkaz ČR.
- Při vstupu se aktuálně nevyžaduje očkovací průkaz a ani vzhledem k hygienickým a klimatickým podmínkám není žádné očkování vyžadováno.
- Jakékoli dotazy k akci můžete směřovat na: radka.svobodova@axamittravel.cz
- mapu s místy přenocování najdete na: https://www.mapotic.com/…rem-cermakem